שוק אוטה

רוב האנשים החיים ביפן ומבקרים רבים מחו"ל יודעים ששוק פירות הים הסיטונאי הגדול בעולם ממוקם בטוקיו. אבל כמה יודעים שטוקיו מתהדרת גם בשווקים סיטונאיים אחרים שימושיים באותה מידה למלאי מטבחים של מסעדות ובתים ברחבי המטרופולין?

ישנם, למעשה, אחד עשר שווקים סיטונאיים הפזורים ברחבי טוקיו. בעוד טויוסו (המחליף של צוקיג'י ב-2018) עשוי להיות שוק פירות הים הגדול ביותר, שוק אוטה (אוטה שיג'ו, ביפנית) הוא גם אחד מהשווקים הסיטונאיים הגדולים ביפן ובו המגוון הרחב ביותר של מוצרים: ירקות, פירות, פירות ים ופרחים . השוק פתוח למבקרים בין השעות 05:00-15:00 מדי יום (למעט ימי ראשון וחגים) ומהווה מקום מרתק להתבונן בפעילות הנלוות לחלוקת מזון טרי לאוכלוסייה כה גדולה.

שוק אוטה ממוקם ב-3-2-1 Tokai באוטה-קו, מעט צפונית לשדה התעופה האנדה. הוא נגיש באמצעות מספר אוטובוסים עירוניים או בהליכה של 15-20 דקות מתחנת Tokyo Monorail Ryutsu Center.

השוק הראשי מורכב מארבעה מבנים: שלושה המיועדים להפצה סיטונאית ומשנית של פירות וירקות ואחד המוקדש לפירות ים (המכונה גם "מוצרים ימיים"). בניין הפרחים יושב ממש ממערב לשוק הראשי, בצד השני של הכביש המהיר. ברגע שמגיעים לשוק, הביקור קל. כאשר נכנסים בשער הקדמי בצד הדרומי של השוק, השומר מפנה את המבקרים לבניין המנהלה שנמצא מאחורי תיבת השמירה שלו. בקומה השנייה ישנו גשר מעבר סגור מזכוכית המוביל אל מבני השוק הראשיים. ברגע שנכנסים לבנייני השוק, ישנם סימונים על הרצפה. הקפידו לאסוף חוברת באנגלית בזמן שאתם עוברים בבניין המנהלי.

בשוק הפירות והירקות עוברים מדי יום כ-3.9 טון מזון, המהווים 15.3% מהערך הכספי הלאומי של הסחר במוצרים אלו. גם כשלא מתקיימת מכירה פומבית, הדברים מתנהלים ללא הרף, כאשר מלגזות ומשאיות מעבירות סחורה, בזמן שאנשים מתעסקים בבדיקת איכות או רוכבים על אופניים, להוטים להגיע לאיזו פינה רחוקה של השוק.

מכירת הפירות והירקות מתחילות מהשעה 6:50. פעמון כמו פעמון בית ספר מיושן מצלצל כדי לאותת שמכירה פומבית עומדת להתחיל. ישנה נקודה מרכזית אחת שבה מתקיימות מכירות פומביות רבות, אם מתבוננים מסביב ניתן גם להבחין במכירות פומביות אחרות בחלקים אחרים של השוק.

תופעה מעניינת במיוחד במכירות הפומביות היא האופן שבו ההצעות מתרחשות עם אותות יד. למתחילים, האותות, שנעשות ביד ימין בלבד, הם קוד בלתי מובן. אבל לבעלי המכירות הפומביות, שסוגרים מכירות במהירות מדהימה, ברור שהם הגיוניים לחלוטין.

ליד אתר המכירות הפומביות המרכזי נמצא קטע מכירות פומביות קטן נוסף, מוקף מסועי גלילה, שעליו נמכר פס ייצור מעניין ביותר של מלונים.

במקביל למכרזים הריכוזיים, מתנהלים גם מספר מכרזים קטנים נפרדים ברחבי אזור המרכזי, המלאים בערימות של קופסאות ירקות. באזור זה, הכרוז עומד על מדרגות קטנות, כדי להיות גלוי יותר. האזור מוקף במשאיות בלתי מאוישות, ככל הנראה מוכנות לגרור רכישות מיד עם ביצוען.

בחלק הבא של השוק, נמצאים הפריטים שנמכרו, אשר נארזים ע"י סיטונאים משניים. באזור זה, רוב הקופסאות סגורות.

בעקבות החצים על הרצפה ניתן להגיע לשוק פירות הים. למרות שהמכירות הפומביות מסתיימות הרבה לפני שהמכירות הפומביות של תוצרת טרייה מסתיימות, עדיין יש מעט פעילות לצפייה, כולל פריטים המוכנים למכירה. ביקור לאחר סיום המכירות הפומביות נותן למבקרים הזדמנות לראות כיצד מתבצע הניקוי שהוא "המפתח" לכך שלשווקי הדגים ביפן אין ריח דגים חזק.

קשה להאמין, אבל השוק הזה נמצא רק מעט מאחורי טויוסו מבחינת חשיבותו בשמירה על מלאי של טוקיו במאכלי ים ומוצרים ימיים. בעוד שבדרך כלל רק סיטונאים רשאים לבצע רכישות בשוק, בשבת הרביעית בכל חודש, הציבור הרחב רשאי לקנות כאן גם פירות הים.

היבט מהנה נוסף של השוק הוא קישוטי הגמלון (חלקו העליון של קיר התחום בגג משופע) הענקיים על כל בניין שוק, על מבנה פירות הים ישנו דניס ועל שלושת הבניינים האחרים לפת, במבוק וצרור ענבים. כל אחד מהם מסמל מזל טוב ושגשוג.

שוק אוטה הוקם בשנת 1981 כאיחוד של שווקי תוצרת חקלאית שהיו בעבר בקנדה, עבארה וקאמאטה, כמו גם שוק המוצרים הימיים של אומורי ותשעה שווקי פרחים המופעלים באופן פרטי.

בשוק ישנן גם מסעדות, חנויות, בנק, סניף דואר ואפילו מרפאת שיניים – עיר קטנה של שירותים בתוך השוק.

כדאי להגיע לשוק הפרחים, שבו מכירות פומביות מתחילות מ-7:00 ונמשכות זמן רב יותר משמעותית ממכירות הפומביות של פירות ים או תוצרת טרייה. אין פלא, בהתחשב בכך ש-2.5 מיליון פריטים עוברים בשוק זה מדי יום, המהווים 42.5% מהערך הכספי של סחר פרחים ברחבי הארץ. (וגם המקום כולו מריח די טוב!).

מכירות פומביות כאן שונות לחלוטין מאלה בשווקי התוצרת. הן מתנהלות באמצעות מערכת מחשבים מתוחכמת שהוצגה בשנת 1990. בלעדיה, בוודאי המכרזים יימשכו אפילו יותר זמן. השוק העצום הזה הוא מקום מרתק ללמוד על השלב הסיטונאי של מזון ופרחים העוברים מחווה לשולחן.

*התמונות בבלוג מרחבי הרשת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s