למה יפן לא מתמצאת בטכנולוגיה כמו שהיא צריכה להיות?

למרות הסרטים והאנימה האהובים עליכם, יפן היא לא עולם העתיד ההייטקי שאתם חושבים שהיא.

אוריינות מחשב היא ידע בסיסי ולא טכני על מחשוב ותוכנה. עם זאת, זה צריך לכלול גם אוריינות דיגיטלית, כגון לדעת אילו אתרים עלולים להזיק או כיצד ליצור אינטראקציה עם אחרים באינטרנט.

יפן נמצאת בחוד החנית ביצירת טכנולוגיה מתקדמת לפתרון בעיות חברתיות, וכל מי שמחפש עבודה ביפן כנראה נתקל במשרות ה-IT הסטנדרטיות. אבל בעוד שהמדינה מרבה לעורר תמונות של בלייד ראנר, אנשים רבים ביפן למעשה אינם מתמצאים בטכנולוגיה.

נראה שגם הצעירים וגם המבוגרים נאבקים בכישורי מחשב בסיסיים. אז למה זה? האם נעשה משהו כדי לשנות את זה? מה זה אומר עבור אלה שמחפשים עבודה ביפן?

לאחר הסתכלות על המחקר והדיווח במהלך השנים האחרונות, הדברים בהווה מתחילים להיות קצת יותר הגיוניים.

מבט בתוך חלק מהמחקר

מאמר שפורסם ב-Shonan Journal ציין כי "האוריינות הדיגיטלית של הצעירים היפניים נופלת מאחורי מדינות מפותחות אחרות". לדוגמה, סטודנטים רבים ביפן אולי למדו כיצד להשתמש ב-PowerPoint, אך רק לעתים רחוקות יושבים ומציגים מצגת.

זה נשמע קצת מוזר? ובכן, אולי יש סיבה לזה. ביפן, סגנון הרצאות מסורתי של חינוך הוא עדיין הנורמה, בעוד שסגנון למידה פעיל מאומץ במדינות רבות אחרות.

אז נראה שלמרות שבני הנוער של המדינה לומדים מבחינה טכנית להשתמש בתוכניות ספציפיות, אין להם הזדמנות להתנסות מעשית. בעיקרו של דבר, פירוש הדבר שאולי לא ידחפו תלמידים לקחת חלק פעיל בחינוך שלהם. נראה כי כישורי האוריינות המחשבים הנמוכים של יפן הם תוצאה לא מכוונת של סגנון חינוך זה.

צעירים ומבוגרים כאחד

בסקר שנערך בקרב סטודנטים באוניברסיטה יפנית, ב-JALT Call Journal כ-70% מהמשיבים ידעו כמה תווים מותר בציוץ, אבל רק 6% מהם יכלו לזהות נכונה נימוסים גרועים בדוא"ל.

בנוסף, הסקר מצא שרק מחצית מהנשאלים יכלו להבחין נכון בין מה שהוא מנוע חיפוש ומה לא. שליש נוסף מהם השיבו: "אני לא יודע".

מאמר שפורסם ב-Newsweek Japan הדגיש כי "במדינות אחרות, כישורי IT של בני 16 עד 34 הם כמעט באותה רמה. אבל [בהשוואה] לכישורי ה-IT של היפנים, ניכרת ירידה חדה בקרב בני 24 ומטה".

יתר על כן, קשישים ביפן משתמשים בגילם כתירוץ לא ללמוד על מחשבים או על האינטרנט והם מהססים אפילו לנסות.

טכנולוגיה וחינוך

אז מה נעשה כרגע כדי לטפל בבעיה הזו עבור הדורות הבאים?

הייתה דחיפה לרפורמה בחינוך ביפן כדי להגדיל את מספר עובדי ה-IT היפנים בדורות הבאים. החל משנת 2020, קובעי מדיניות יפנים הפכו את החינוך לתכנות מחשבים לחובה בבתי ספר יסודיים.

עם זאת, נושא הכשרת המורים נותר חמקמק, שכן מורים בבית ספר יסודי מלמדים בדרך כלל את כל תחומי המקצוע לתלמידיהם. במילים אחרות, לכל המורים בבית הספר היסודי יש אפשרות ללמד שיעורי תכנות. הייתה דחיפה למרחב מקוון אינטראקטיבי עבור מורים ללמוד, להשמיע את המאבקים שלהם ולתמוך זה בזה באמצעות מה שנראה כשינוי משמעותי בדרישות החינוכיות.

שוק עבודה משתנה

נכון לשנת 2021, היו 1.73 מיליון עובדים זרים ביפן. בעשור האחרון חלה עלייה של 250% במספר העובדים הזרים. עם זאת, מחקרים מראים שהרבה יותר יידרשו להמשך הצמיחה הכלכלית של יפן.

זה נשמע הגיוני, בטח. אבל, על כמה עובדים זרים בדיוק אנחנו מדברים?

עד שנת 2040, על פי הסוכנות לשיתוף פעולה בינלאומי ביפן (JICA), נתון זה עומד על 6.74 מיליון עובדים זרים. מכיוון שהתחרות הבינלאומית על עבודה בתחומים שונים, כמו טכנולוגיה, הולכת ונעשית עזה יותר, יפן נאלצת לפנות לכוח עבודה בינלאומי כללי כדי להגשים את יעדיה הכלכליים. רק הזמן יגיד אם כל המטרות הגדולות הללו יתממשו בעידן הקרוב.

*התמנות בבלוג מרחבי הרשת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s