במורד הבאר: סיפור הרפאים האמיתי שהעניק השראה ל"רינגו"

טירת Himeji, הלוקיישן האמיתי שהשפיע על סרט האימה היפני המצליח.

טירת Himeji היא הטירה הגדולה ביותר ואולי אחת היפות ביפן. אם אתם שם במהלך היום, סיפורי רפאים עשויים להיות הדבר הכי רחוק מראשכם. 

סיור בשטחי הטירה מוביל אתכם לשומרה הראשית המרשימה, המשקיפה על העיר וזכתה לכינוי טירת האנפה הלבנה על המראה שלה. בדרך למטה, אולי תראו אנשים מתאספים סביב באר מגודרת, מביטים למטה דרך השבכה שמעליה. זו אחת מנקודות העצירה האחרונות שתגיעו אליהן בסיור המודרך העצמי בטירה.

מזל טוב, מצאתם את דרככם לבאר אוקיקו, ההשראה האמיתית לאגדת הרפאים שעזרה להוות השראה לרומן של קוג'י סוזוקי ״טבעת״ ושלל הסרטים והעיבודים לטלוויזיה.

סיפור מוצא: Banshu Sarayashiki

המשותף לטירה וליצירת מופת ה- J-אימה Ringu הוא ששניהם קשורים לאגדה של באנשו סאראיאשיקי ("אחוזת המנה במחוז חרימה"), סיפור מפחיד שראשיתו מאות שנים אחורה.

הימאג'י הייתה פעם בירת מחוז חרימה שנקרא בעבר באנשו, שהיווה חלק מהיוגו העכשווי. ישנן גרסאות שונות לאגדת הסראיאשיקי, כאשר חלקן מעבירות את הפעולה מבאנשו לאזור בנצ'ו שנשמע דומה באדו (השם הישן של טוקיו, היכן שבאנצ'ו עדיין קיים במחוז צ'יודה). עם זאת, הגרסה המומחזת המוכרת ביותר שלו היא מחזה הבובות בונראקו משנת 1741 Banshu Sarayashiki מאת טמנגה טארובי ואסאדה איצ'ו.

הסיפור מספר על גברת חצר בשם אוקיקו שהפכה לקורבן של מזימה לא צודקת לקבל את האדנות של טירת הימאג'י. כאשר אדון הטירה חולה וגוסס, השומר הראשי הנבל שלו, טצוזאן, מתכנן לחסל יורש יריב בעזרת אוקיקו. הוא מנסה לפתות אותה ואז לסחוט אותה על ידי הסגרתה בגין גניבה של אחת מעשר צלחות מאכל יקרות שהיורש ייעדו כמתנת ירושה. כשזה לא עובד, טצוזן מחליט להשעות את אוקיקו מעל באר ולענות אותה.

טצוזן מוריד שוב ושוב את אוקיקו אל הבאר, שואב הנאה סדיסטית ומכה בה עם הבוקקן שלו (חרב עץ המשמשת בקנדו ואומנויות לחימה אחרות). הצורה הפאלית של החרב וכל התרגיל של הזזת אוקיקו פנימה והחוצה מהחור הזה באדמה מעניקה לסצינה אנרגיה פסיכוסקסואלית מעוותת כאילו הייתה קצת פורנו עינויים מוקדם.

אוקיקו מסרבת להיכנע ולהפוך למאהבת של טצוזן או לעזור להתנקש בחייו של היורש, אז הוא סוף סוף מפיל אותה לבאר. תוך זמן קצר הוא שומע קול סופר צלחות מלמטה, ורוחה של אוקיקו עולה מלוע הבאר.

אוקיקו לסדאקו, הבאר לווידאו

עם רוח הרפאים הנקמנית סאדאקו ברינגו, הבמאי Hideo Nakata נותן ספין טכנופובי מודרני לסיפורו של אוקיקו. הוא רואה את העיתונאית והאם החד הורית רייקו אסקאווה חוזרת על עקבותיה של אחייניתה, שמתה מפחד למראה סדקו לאחר שצפתה בקלטת וידאו מקוללת וקיבלה שיחת טלפון שהותירה לה שבעה ימים בלבד לחיות.

נדחקה למטה על ידי אביה החורג, סאדאקו זוחלת החוצה ממנה וממש דרך הטלוויזיה כדי להרוג אנשים אלא אם כן הם יוצרים עותק של הקלטת ושומרים על השרשרת.

לפני שאתה מת, אתה (צריך) לראות את טירת Himeji

באותו האופן שבו וריאציות מסוימות של סיפור העם שולחות אותו לבירת יפן, רינגו מזמינה את רייקו לעקוב אחר מסלול הצילום של אחייניתה לארץ האיזו הפסיפיק הבדיונית, שצולמה בכפר אמריקה קמפ באוקוטמה, טוקיו.

היא משווה את הבקתה שלפניה, מספר B4 בסרט (ו-L-6 במציאות), לזה שבתמונה של הילדה. כשהצופה יוצא למסע בהשראת סרטים ביפן, הם עלולים למצוא את עצמם עושים משהו דומה עם מקומות כמו האי אושימה, שבו אמו של סדקו השליכה את עצמה לתוך הלוע הוולקני של הר מיהרה.

הניסוח של שורת הסרט עבור הטבעת, "לפני שאתה מת, אתה רואה את הטבעת", כמעט גורם לזה להישמע כמו פריט ברשימת דליים. לפני שאתם בועטים בדלי או עוזבים את יפן, לראות את טירת Himeji הוא חובה. בזמן שאתם שם, אתם יכולים באותה מידה לבדוק את הבאר של Okiku, המקום שנותן למבצר המלכותי קשר בלתי סביר של J-אימה.

אם אתם מציצים למטה אל חשכת הבאר ושומעים קול סופר צלחות, אתם יכולים לנסות לצעוק, "עשר!" בחלק מהסיפורים, ידוע שזה משכך את רוחה של אוקיקו ומונע ממנה לצעוק על הצלחת האבודה לאחר שהיא מגיעה לתשע. אל תשאלו אותנו מה לעשות אם תחזרו לחדר המלון שלכם והטלפון יתחיל לצלצל, או שהטלוויזיה נדלקת פתאום מעצמה…

*התמונות בבלוג מרחבי הרשת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s