שבוע הזהב ביפן

בזמן בו אנחנו נחגוג את חג הפסח יחגגו ביפן את שבוע הזהב – Golden Week ゴールデンウィーク.
שבוע הזהב מורכב מרצף של ארבעה חגים לאומיים ומאפשר ליפנים לקחת חופשה ארוכה מהעבודה ולבלות עם המשפחה דבר שאינו ענין של מה בכך עבור היפנים.
אז על מה ולמה חוגגים?
29.4- Shōwa Day: חוגגים את את יום הולדתו של הקיסר שנפטר בשנת  1985.
3.5-Constitution Memorial Day(חג החוקה): היום בו החוקה החדשה שלאחר המלחמה יצאה לפועל. החג נחגג החל משנת 1947.
4.5- Greenery Day (היום הירוק): חג זה נחגג על מנת שהעם היפני ידע להעריך ולהוקיר את הטבע והסביבה.
5.5- Children's Day חג הבנים (יום הילדים): המשפחות חוגגות את האושר וההצלחה של ילדיהן.ביום זה מתפללים להצלחה ובריאות של הבנים. החג הוכרז כחג לאומי ב-1948.אחד מסימניו של החג הוא מוט במבוק שעליו שקי נייר בדמות של דג הקרפיון, שתולים בחזית הבתים שבהם חיים ילדים.דגלי קרפיון 2לפי האמונה היפנית הקרפיון הוא סמל לנחישות, להישגיות ולאומץ . סמל שנלקח מתוך אגדה סינית המספרת על קרפיון ששוחה נגד הזרם כדי להגיע לשערי שמים, שם הוא נהפך לדרקון.

חופשת ה- "Golden Week" הינה החופשה הארוכה ביותר בשנה לרוב העובדים היפנים ולכן בתקופה זו יש עומס רב באזורים תיירותיים, המלונות בתפוסה מלאה, הרכבות ושדות התעופה צפופים עד אפס מקום בשבוע חגיגי זה והתחושה בחג זה היא "כיציאה מעבדות לחרות"…..
עבודה קשה וחריצות הינה אחד הסמלים המזוהים ביותר עם העם היפני (מלבד הסושי,הסומו והקימונו).
מקום העבודה ביפן הוא יותר מאשר סַפָק משכורות. מדובר במסגרת רחבה, שנותנת הגנה ותמיכה, תחושת שייכות וביטחון. במדינה צפופת אוכלוסין ותחרותית שכזו משרה מקום העבודה הקבוע תחושה של ביטחון ושלוות נפש (יחסית).
מסירות לחברה באמצעות הקרבה ואי-עזיבת מקום העבודה לפני הבוס הם עקרונות הטבועים בעובדים היפנים. ולכן כמחצית מהשכירים ביפן מנצלים רק את מחצית ימי החופשה שלהם הם היו זכאים.

החגים היפניים אינם נחשבים לימי חופשה, ועובדים יפנים רבים מנצלים את כל ימי החופש שלהם בחגים. קיים לחץ חברתי חזק לא לנצל חופשות כדי לא להעמיס עוד עבודה על העמיתים למקום העבודה ולכן היפנים מבלים ימים ארוכים במשרד, שמלווים בלילות ארוכים של שתייה עם עמיתים לעבודה ועובדים רבים חשים אשמה כשהם יוצאים מוקדם מהמשרד.
ביפן  עדין קיימת תופעה של מקרי מוות כתוצאה מעודף עבודה- "קארושי" הנמצאת בעלייה מתמדת מאז התגלתה ב-1987.
סיבות המוות כתוצאה מעבודת יתר מגוונות: בין היתר סובלים העובדים ממפרצת מוח, שבץ או התקף לב ובשנים האחרונות הורחבו ההגדרות של הקארושי והן כוללות גם עייפות ומתח מצטברים במהלך תקופה של עד שישה חודשים.
הנפגעים העיקריים הם רופאים,פועלים במפעלים ונהגי מוניות. מהנתונים עולה כי חלק מהנפגעים עבדו כ- 50 שעות נוספות לשבוע. קרושי
בימים אלו, נראה כי מצבם של העובדים היפנים נמצא  במגמת שיפור, גם אם עדיין איטית . דבר המתבטא בכך שבשנים האחרונות מעזים יותר ויותר עובדים יפנים לעמוד על זכויותיהם ולתבוע, לעתים גם בבית המשפט, את מה שמגיע להם על פי חוק וקל יותר לעבור מחברה לחברה.  התופעה גרמה לראש ממשלת יפן שינזו אבה ליישום רפורמות בתחום העבודה שיבטלו את התשלום לשעות נוספות ובכך לעודד את העובדים לעזוב את המשרד מוקדם יותר ולנצל את ימיי החופשה.
נראה כי מים רבים עוד יזרמו בים יפן לפני שהעובד היפני ירגיש בנוח כמו עמיתו הישראלי לקחת יום   חופש.קרושי 3

 

כתיבת תגובה